Danny Maertens, Provinciaal Secretaris ABVV West-Vlaanderen

Gepubliceerd op 24-10-2006 om 16u24 door ABVV West-Vlaanderen
Danny Maertens op het 2e Statutair Congres

Op het tweede statutair congres van het ABVV West-Vlaanderen, dat plaatsvond op 21 oktober 2006 te Blankenberge, werd Danny Maertens bevestigd als Provinciaal Secretaris. Hij volgt in deze functie Eddy Van Lancker op, die in juni verkozen werd als Federaal Secretaris van het ABVV.

In zijn toekomstvisie lichtte hij toe waar hij speciale aandacht aan zou besteden in de komende 4 jaar:

Verderzetten beleidslijnen uit de vorige congressen
Sinds de oprichting van het ABVV zijn er een aantal thema’s naar voren gebracht die prioritair zijn voor de werking van het ABVV West-Vlaanderen. Danny Maertens verzekerde het congres dat deze thema’s ook in de toekomst heel belangrijk zullen zijn:
- internationale vakbondssolidariteit, maar ook uitsluiting tegengaan in de eigen regio
- het uitbouwen van een arbeidsmarktbeleid en actief onze stem laten horen in West-Vlaanderen
- verderwerken aan de uitbouw van een professionele dienstverlening voor onze leden
- aandacht voor diversiteit in de eigen organisatie en in alle bedrijven in de regio

Ook aandacht voor het uitbouwen van een vakbond als beweging voor vrouwen en mannen, jongeren en ouderen, actieven en inactieven
Niet enkel in de dienstverlening, maar ook in de aandachtpunten van het ABVV West-Vlaanderen, moeten alle progressieve mensen uit de regio zich in onze vakbond kunnen terugvinden. Ook in de aanloop van de sociale verkiezingen in 2008 zal specifiek aandacht worden besteed aan de verjonging en de vervrouwelijking.

West-Vlaanderen: verschillende regio’s trekken samen aan één zeel
Danny Maertens benadrukte dat West-Vlaanderen een uitgestrekte provincie is, waar elke regio ook wel een beetje haar eigenheid heeft. Maar de samenwerking tussen deze regio’s is essentieel voor de toekomst van onze vakbond.

De strijd tegen extreem-rechts
Tenslotte liet Danny Maertens nog duidelijk verstaan dat het ABVV West-Vlaanderen verder het voortouw zou nemen in de strijd tegen extreem-rechts, racisme, onverdraagzaamheid en discriminatie. Vlaams Belangers horen niet thuis bij het ABVV West-Vlaanderen.