ACTUALITEIT

Valentijnsdag in teken van minimumloon

Gepubliceerd op 18-02-2019 om 14u57 door ABVV West-Vlaanderen
Job Blind Date te Kortrijk

Een waardig inkomen uit werk is voor 15% van alle werknemers in ons land maar een droom. Voor hen schommelt het inkomen rond het minimumloon van €9.65/u of €1590 bruto per maand. Ver beneden wat er nodig is om een waardig bestaan te hebben. Met de Fight For €14-campagne wil het ABVV dit probleem in het daglicht stellen.

“In bepaalde sectoren merken we dat het minimumloon heel vaak de norm is” vertelt Jelle D’hont van de bediendecentrale BBTK. “Denk maar aan personeel in de horeca, dienstencheques, zelfstandige kleinhandel en beschutte werkplaatsen, om maar enkele van de sectoren op te noemen. Daarbij zien we ook dat vrouwen in deze groep oververtegenwoordigd zijn.”

“Met onze Fight For €14-campagne volgen we een internationale golf van acties, die hun oorsprong kennen in de fast food sector in de Verenigde Staten” vervolgt Conny Demonie van de voedingscentrale Horval. “De regering Michel beweert wel met hun beleid te zorgen voor mensen die werken, maar inkomens onderaan de ladder mislopen de dans. Uit een recente studie van de KU Leuven blijkt dat zij die het minst verdienen, er helemaal niet op vooruit gaan. Integendeel, door de vele extra besparingsmaatregelen van de regering betalen die inkomen nog eens extra. Voor ons is dat onrechtvaardig.”

“Met onze maandelijkse acties, symbolisch op de 14de van de maand, zetten we onze campagne in de aandacht” besluit Erwin Verheye, secretaris van de Algemene Centrale. “Op Valentijnsdag stond onze ludieke actie dan ook in het teken van de dag van de liefde. Met onze Job Blind Date lieten we de mensen de keuze voor welke job met een minimumloon zij zouden kiezen. Natuurlijk kiest quasi iedereen voor een job met een vast contract en een degelijk loon. Aan de positieve reacties van de mensen bij deze en vorige acties, voelen we ons gesteund om in de lopende IPA (Interprofessioneel akkoord) onderhandelingen de eis voor het optrekken van het minimumloon blijvend op tafel te leggen.”