KOMENDE ACTIVITEITEN

Datum: Zaterdag 04 oktober 2014
Uur: 09u30
Plaats: OC Marke, Hellestraat 6

Solidariteit kent geen grenzen.
Daarom organiseren we met ABVV West-Vlaanderen ook dit jaar een ‘Dag van de Internationale Solidariteit’. Een dag waarin we onze vakbondspartners in het Zuiden in de belangstelling zetten, met gasten uit Cuba en Nicaragua. Een dag waarop we internationale vakbondssolidariteit uit het verleden belichten, met getuigenissen over de Mijnwerkersstaking in Engeland ten tijde van Thatcher. Maar ook een dag waar we willen focussen op nationale solidariteit met armoedeorganisaties. Daarnaast bieden we ook ‘lichtere activiteiten’ aan.

9u30: Onthaal met koffie en koeken
10u00: Verwelkoming, info,…
10u30-12u30: Workshops
12u30-13u30: Barbecue
13u30-15u30: Workshops
16u00-17u30: Slot
•    Panelgesprek met Pedro Ortega, algemeen secretaris van onze partnervakbond in Nicaragua (CST-ZF) en Manolito Rios, voormalig algemeen secretaris van onze partnervakbond in Cuba (SNTI-RIL)
•    5 minuten voor de Cuban 5
•    Uitreiking prijzen fotowedstrijd
17u30: Afsluitende receptie

Kinderanimatie
Nieuw is ons speciaal aanbod naar kinderen (tot en met 12 jaar).
We voorzien de volledige dag kinderanimatie: ‘s voormiddags kunnen de jongsten brood leren bakken en in de namiddag kunnen ze genieten van goocheltrucks. De deelname voor kinderen is gratis!

Workshops
Eten met een verhaal (Oxfam wereldwinkels), Liederen van strijd en hoop (Anke Hintjens), de Britse Mijnwerkersstaking, ‘Alles beweegt, niets verandert’ (Marc Boone), Armoede in België, een historisch perspectief (Jan Dumoulyn), Schone kleren (FOS), Brouwerijbezoek.

Fotowedstrijd
We besteden deze editie ook aandacht aan armoede, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Hiervoor hebben we jouw hulp nodig. Hou je van fotografie en wil je jouw werk van een plaatsje voorzien op de Dag van Internationale Solidariteit? Dan is dit je kans!

Stuur ons jouw foto’s over “armoede in binnen- en buitenland” naar fotowedstrijd@abvv-wvl.be met een korte uitleg hoe ze aan het thema gelinkt zijn. Wie weet wordt jouw werk wel geselecteerd voor de fototentoonstelling op de DIS. Op de DIS zelf bekroont de jury nog eens drie inzendingen, je maakt dus ook kans op een mooie prijs!

CIS
Leden, militanten en medewerkers van het ABVV West-Vlaanderen en zijn centrales komen 4 tot 6 keer per jaar samen in de Commissie Internationale Solidariteit. Op die vergaderingen bespreken we actuele thema’s, volgen we de partnerprojecten in het Zuiden op en bereiden we activiteiten voor zoals de DIS. Als er een internationale delegatie in het land is, komt die zeker langs met een getuigenis. Dit alles gebeurt in een ongedwongen en open sfeer.

Heb je zin om je mee te engageren voor internationale vakbonds­soli­da­riteit en deel te nemen aan de Commissie Internationale Solidariteit? Schrijf dan snel een mail naar prov.sec@abvv-wvl met jouw contactgegevens en we nodigen jou uit voor de volgende bijeenkomst.

Inschrijven?
Via prov.sec@abvv-wvl.be (met vermelding ‘inschrijving dis’ en aantal deelnemers) of via 056 268 279.
Inkom: € 10 voor alle activiteiten, incl. bbq en receptie.
Kinderen tot 12 jaar: gratis.

Meer info: Via prov.sec@abvv-wvl.be of via 056 268 279.